Uppe långt innan tuppen

Sjukt nog ställde jag i söndagskväll alarmet klockan 05:00 för att ta mig upp och träna innan vi skulle till barnmorskan. Resten av dagen var fullproppad så det här var enda lediga luckan. Var helt inställd på att det inte skulle finnas en suck att jag kommer orka det där men när klockan ringde så kände jag att det här trots allt kanske kan gå.

Svepte min nya favoritpwo Complete blandat med Nova, en skopa var. Hoppade i kläderna och rullade iväg och fick till ett riktigt monsterpass. 05:00 ringde klockan och 05:06 gick jag ut till bilen. Helt chockad över att jag faktiskt lyckades göra någonting så snabbt. Är oftast sån extrem tidsoptimist så det där händer inte ofta. Jag hann dessutom köra lite cardio innan jag åkte hem igen. Så skön start på dagen!

Längtar sönder tills vi har fixat vårt hemmagym så man kan gå och köra hemma dom gångerna man inte hinner ta sig till ett gym. Det var lite lättare när man kunde gå till gymmet på fem minuter men nu är det 15 minuter enkel bilresa vilket lätt slukar lite tid.

Innan jag avslutar har vi här helgens projekt! Vi kastade ut vår tråkiga duschkabin och satte upp blandaren på väggen istället. Blev extremt mycket bättre. Duscha trångt är verkligen inte roligt men nu kan man både ligga och sitta bekvämt där. Hur najs som helst!

Morgonmänniska

Hur trött kan man egentligen vara på morgonen? Jag har tidigare varit riktigt pigg på morgonen och utan problem hoppat upp vid fem nästan varje dag för att antingen åka till jobbet eller träna men nu är det fan helt omöjligt. Jag kommer upp men går runt som en Zombie och packar ihop grejerna. Så less! Läste någonstans att man skulle börja ställa klockan olika tider på morgonen. Så att om du somnar typ tio varje dag så ställer du klockan fem minuter tidigare dag till dag tills du hittar ett klockslag som känns lättare att gå upp på. Kroppen sover ju i olika faser och du vill inte vakna i en djup sådan. Det innebär att det skulle kunna vara lättare att gå upp kvart över fem än att gå upp halv fem. Men jag har ännu inte hittat min gyllene wakeuptime tyvärr. Får fortsätta experimentera.

Sömnen kommer onekligen inte bli bättre om några månader men jag ser verkligen inte det som ett problem. Vi kommer garanterat vara så trötta så vi inte vet vart vi ska ta vägen men det är en sån liten skitsak i förhållande till vad vi får. Vi gick in i vecka 25 nu så det är drygt 15 veckor kvar bara. Känns helt sjukt hur nära vi faktiskt är. Maj kommer allt närmare!

Träning

Jag har fortfarande sån extrem träningsvärk i vaderna och det var alltså snart en vecka sen jag körde. Det var tack vare dom härliga FST-7 vadpressarna som jag nu på riktigt går runt och inte kan sträcka ut benet helt. Ser helt normalt ut när jag går. Förväntar mig rediga vadmuskler om det ska fortsätta såhär.

Trots den här värken körde jag ben igår och det gick faktiskt bra ändå. Mycket frontböj och utfall bland annat och sen försökte jag få till hip thrusters då dom bör vara duktigt bra för mina höfter men det gick sådär. Gör så jävla ont och får ingen kontakt så fort jag slänger på minsta vikt. Helt hopplös övning så där lär jag få kika på lite tips N’ trix filmer för att se vad jag behöver göra för att få till det.

Men nu är det äntligen dags att, om några minuter, kliva av bussen och njuta av en fredagskväll där jag ska käka hamburgare med min Angelica och njuta framför någon bra film.

Men hallå träningsvääärk!

Vaknar upp och hoppar ur sängen och blir snudd på golvad av träningsvärken som infunnit sig i mina vader. Helvete vad ont det gjorde och fortfarande gör. Det är verkligen helt sinnes. Om man ska gradera träningsvärken med siffror så är:

  1. Den där lite sköna träningsvärken som kan göra lite ont i vissa lägen men ändå helt okej. Man har kört på bra liksom
  2. Man har lite för ont för att kunna röra sig normalt. Knappt skönt överhuvudtaget
  3. Här är jag nu, det gör ont. Det gör riktigt jävla ont. Kan på riktigt inte sträcka ut benen helt. När man nästan får blodsmak i munnen av smärtan är fan inte najs

På grund av detta har jag sedan jag kom hem rört mig så lite jag bara kan. Angelica hade lagat en riktig dundermiddag bestående av en av mina favoriter som man aldrig tröttnar på – kyckling, potatis och bea! That girl asså. Att hon dessutom överraskade mig med att ha lagat alla mina matlådor för ett par dagar framåt. Alltid godast när hon lagat det också. Håller hårt i henne vill jag lova <3

Kvällen har spenderats framför datorn med en massa kodning och samtidigt tittat på The Heat som är så jäävla bra. Älskar den humorn. Dom två är ju helt magiska tillsammans. Den och The Nice Guys går varma här hemma och jag har svårt att tro att vi någonsin kommer tröttna på dom.

Men nu ska det tyvärr sovas. Imorgon ska jag förbi tandläkaren för första gången på typ 4 år och det ska bli jävligt spännande att höra hur det ser ut. Kan ju vara bra att göra det regelbundet kanske..

Och btw, klev under 100kg häromdagen och vägde in på 99.4. Väldigt mycket vikt i början är vatten så det lär inte fortsätta lika snabbt nu framöver dock. Men det känns jävligt bra!

Matrutiner är svårt på helgen

Fan att man alltid ska komma av sina matrutiner när det är helg. Jag är verkligen en rutinmänniska när det kommer till mat och det är nog det som jag har som en stor fördel när det kommer till att dieta. Men det slår tyvärr tillbaka åt andra hållet på helgen när jag kommer av mina rutiner lite. Då blir det att jag äter när jag orkar och tar vad som finns bara och det resulterar alltid i att jag äter för lite mat. Nu har jag dessutom fått något problem med vad jag misstänker är bröd. Får så jävla ont i magen när jag ätit det. Men jag är inte helt hundra på om det är just brödet. Hört lite att det kan vara fruktan som finns i vissa brödsorter bland annat men jag behöver undersöka det lite mer för att förstå om det är just det som triggar det. I helgen blev det en hel del bröd och även om det var i nyttigt format så gick det inte bra. Ska hålla mig till att äta cleant även på helgerna och lassa på mer av bra kolhydratskällor då. Försöker alltid få i mig mer kolhydrater på helgen nämligen.

I lördags hämtade vi ut lite fina barnsaker som vi beställde från lekmer.se som hade en fin rea häromveckan. Det blev ett babyskydd, bärsele och lillens första leksak. Tiden går ju tyvärr på tok för sakta men jag räknar ner dagarna tills vi får träffa honom. Our little boy <3

Söndagen försvann snabbare än snabbast, men lyckades få till ett redigt monsterbenpass. Ursprungsplanen var att försöka filma lite men det blev lite ändringar för att hinna med att åka iväg till papi och fortsätta med ritningarna till utbyggnaden. Helt sjukt vad information kommunen ska ha in för en så simpel sak. Man blir helt slut bara man tänker på det. Men snart är vi i mål!

Gymnastix

Fredagen är äntligen här! Av någon anledning är veckorna riktigt tunga den här vintern. Inte alls lika lätt att gå upp tidigt som jag ofta har tyckt att det varit tidigare. Därför är helgerna så extremt efterlängtade. Sen vill man ju vara med Angelica 24/7 och på vardagarna hinner man inte mer än att möjligtvis träna och sen käka framför TV:n innan det är läggdags så det är inte tillräckligt. Har lite svårt att förstå hur man någonsin ska kunna hantera att vara ifrån varandra. Det är en riktig pain in the ass att bara vara på jobbet. Tur att telefoner finns, annars hade man haft det tufft asså.

Träning

Igår blev det gym direkt efter jobbet med Polle och det var boobies på schemat. Jag går väldigt upp och ner i min bänk då jag oftast pass efter pass är svagare än någonsin och sen följer jag upp det med ett PB av något slag. Helt sjukt. Fattar verkligen inte vad det beror på. Polle däremot levererar varje pass och igår var inget undantag. 190 jävla kilon fick han upp i bänkpress vilket jag skulle gissa på är näst intill omöjligt för min del. 180 hade varit gött att en dag ta mig till men det är ett par år bort. Den övningen ökar inte många kilon per år för min del.

Vi körde även lite handstående igen vilket var riktigt länge sen. Har sån extrem träningsvärk i skuldrorna/nacken idag och det kommer garanterat från det. Men har rullat lite på min triggerpunktsboll så det har redan blivit lite bättre. Ska verkligen försöka rulla så ofta jag bara kan så jag kan mjuka upp min stela kropp. Börjar äntligen tycka att det känns rätt gött att stretcha och rulla igen, första perioden är riktigt hemsk att ta sig igenom. Gör verkligen ont i hela kroppen.

Avslutningsvis så blev det sushi i sängen med Angelica framför dokumentären om Diana. Sjukt spännande och intressant, har ingen koll överhuvudtaget på henne sen innan.

Peeeeace! <3

Jag ser det snöar

Äntligen lite snö som kan liva upp den tråkiga gråa mörka världen vi levt i på senaste. Enligt vädret ser det ut att vara minus ett tag till så nu kanske det håller i sig lite längre än några timmar. So far so good!

Har invigt vår snöskyffel och skottat första snön nu på vår alldeles egna tomt. En insikt som slog mig under den perioden var att det är riktigt irriterande att skotta på grus. Måste asfaltera/lägga sten innan nästa vinter. Visserligen har ju inte snöfallen varit jätteofta direkt men gruset ska bort ändå. Drömmen att ha en uppfart där man kan kasta basketboll ska uppfyllas. Jag och Angelica har tävlat mot varandra i sån där ”kasta så många bollar i korgen som du kan under en minut” några gånger och tyvärr är ställningen inte till min fördel så vi måste ha möjlighet att kunna ställa det tillrätta hemma istället 😀

Har fan käkat bra den här veckan. Känns som om jag kommit in i nya rutinerna snabbt. Någonting jag skulle kunna ändra på dock är att jag äter extremt mycket kött. Jag äter köttfärs och ris 4.9/5 dagar på jobbet ungefär och det blir alltså över ett kilo köttfärs i veckan. Sen äter vi oftast kött på helgen och totalt blir det fan många kilon. Kroppen mår inte jättebra av kött har man ju märkt när man nästan vaknar bakis för att man käkat kött kvällen innan. Ska försöka byta ut åtminstone 2-3 lådor till kyckling/lax/tonfisk eller något istället så min stackars mage får vila lite.

Hur härligt är inte det här? Våra underbara promenader blir ännu bättre när man har den här omgivningen. Fortfarande så sjukt att vi bor såhär. Ingen mer lägenhet att sitta fast i. Det är planerat att fixa till vägarna härute men det är ett par år bort så man får se till att synas och vara beredd på att bilarna kan komma i full rulle. Gångvägar hade inte suttit fel. Speciellt inte till barnvagnspromenaderna i sommar. Som vi inte längtar ett dugg till.. eller?

Projekt: Gå ner tio kg – träning

Jag skrev tidigare lite om kosten nu under min jakt på att gå ner tio kg och om ni inte läst den än kan ni klicka på länken så kommer ni dit. Jag tänkte nu skriva lite lätt om hur jag ser på träningen under diet. Det är som vanligt mina åsikter och vad som funkar för mig men alla är vi olika. En del människor klarar av mer träning och andra behöver mindre.

Jag lyssnar extremt mycket på min kropp. Förmodligen lite för mycket på senare tid men hellre det än att inte lyssna alls. Jag har provat på det mesta och om det är någonting jag lärt mig så är det att det går skitbra att gå balls to the walls ett tag och köra många långa pass och mycket cardio men vill du ha något annat liv i övrigt så är det ingen hållbar lösning. More is less i många fall. Min personliga åsikt är att formen alltid blir bättre om jag inte kör för mycket. Stress är största fienden för en bra form.

GYM

Min träning just nu består av 1 Benpass, 1 Bröstpass, 1 Ryggpass och sen kör jag antingen axlar/armar separat (blev sjukt sugen på det nu efter helgens tokpass) eller uppdelat i slutet av något pass. Jag tränar två dagar, vilar en och sen tränar jag två dagar och vilar en. Behöver jag vila en dag extra så gör jag det men försöker att inte vila mer än två dagar i rad. Men jag lyssnar mycket på kroppen, det gäller att känna skillnaden på att kroppen behöver vila och att man själv vill vila. Två helt skilda saker.

CARDIO

Konditionsmässigt kommer jag köra minst ett sprintpass av något slag i veckan. Nu var det backintervaller och nästa helg kanske det blir på korta sprintar på rak mark eller lite längre 400m intervaller exempelvis. Sen promenerar jag ute om jag hinner någon gång i veckan och kommer köra efter gympasset dom dagarna jag har tid för det. Låter dieten och gymmet sköta formen.

Är inte så mycket svårare än sådär. Jag kör som ni märker inte speciellt strikt utan kör väldigt mycket på känn. Försöker köra nån basövning varje pass och sen vill jag alltid ha en skön, men helst helt insane, pump. Det är ett gött kvitto för att jag gjort någonting rätt.

Hell week(end)

Lördagsmorgonen bjöd på underhållning i form av en uppvärmningspromenad där jag, Angelica och Polle traskade över till Oscar som bygger sig ett fint hus i närheten av dit vi flyttat. Det är så sjukt att man inte ens behöver ha jacka på sig och det är Januari. Vi gick i tjocktröja utan några som helst konstigheter. Nu var det iofs lite varmare i lördags men ändå. Så skönt!

När vi kände oss varma var det dags för dagens första pass – intervaller! Två sprintar från starten av vår monsterbacke och hela vägen upp till en vändplan. Det är lätt 200m dit och de sprintarna var det vidrigaste. Backen är uppdelad i en riktigt brant del på kanske 60-100m och sen resterande 100+ med lite mindre lutning. Så när dom två sprintarna var klara så körde vi 10 st till i den branta delen. Kort sammanfattning är att det sög. Stenhårt.

Efter lite stretch, mat och Sveriges Mästerkock laddade vi om och drog till gymmet. Vi tryckte i oss en skopa var av Aldrig Vilas nya PWO Complete och en skopa Nova och sen blev det åka av. Vi mötte upp Pontus på gymmet och sen stod vi och dividerade om vi skulle köra Axlar eller Armar och kom inte fram till något bra så vi beslöt oss för att köra både och så med en drös av superset och dropset hade vi sen sån jävla pump så jag knappt kunde dricka vatten. Helt jävla fantastisk känsla. Var så länge sen det blev sån sjuk pump. Det blir en helt annan grej om man går på pump direkt istället för att inleda tungt. Jag tycker det är jävligt skönt att börja tungt men jag får oftast inte i närheten av samma kontakt i resten av passet då.

Sen avslutades kvällen hemma hos Pontus med grillning och film. Helt perfekt lördag!

Att köpa sin första barnvagn

Måste erkänna att det är ganska svårt att komma tillbaka till mina skrivrutiner med bloggen och därför kommer inläggen med lite ojämna mellanrum. Tanken är att jag ska uppdatera oftare men jag får ge mig själv tid att ta mig dit. Att stressa fram något blir aldrig bra.

I måndags var vi hos barnmorskan och fick höra på lillens hjärtslag första gången. Vi har bara fått se på ultraljud innan nämligen. Så sjukt hur man direkt blir så rädd och nervös sekunderna innan man ska få höra eller se. Känns som om man kommer få veta någonting negativt varje gång. Det tog någon sekund innan hon lokaliserade hjärtljuden och under dom korta sekundrarna hann jag gå sönder ett par gånger i mitt huvud. Tänk om hon inte skulle hitta något. Vet inte vad jag hade gjort då. Minns hur nervösa vi var inför första ultraljudet. Dom som utför det är ju väldigt duktiga på att inte säga något förrän dom har en klar bild av hur det ser ut. Nej nu får det snälla bara bli Maj fort så vi inte behöver vänta mer!

Någonting mer som hänt den här veckan är att vi var och tittade på den här magiska saken nedan. Våran allra första barnvagn!

Det är minst sagt en djungel därute och det finns så extremt mycket olika vagnar, tillbehör och allt vad det kan vara. Vi hade två kriterier egentligen och det var att det skulle vara stora däck och att den skulle vara lätt att få in i bilen. Vi började därför kika på Bugaboo Buffalo och Bugaboo Donkey. Skillnaden mellan dom är att Donkey kan du göra om från en monovagn till en duo och är därför bra om du vill ha möjlighet att göra om vagnen till en dubbelvagn. Den kan man, om man inte vill ha två platser på en gång, också ha en liten korg på sidan på vilket är lite smidigare om man ska ha snabb tillgång till saker. Jag var själv lite skeptisk till den först för jag trodde att den skulle bli onödigt bred men Angelica tyckte att vi åtminstone kunde titta på den. Tur att jag lärt mig att hon vet bäst för när vi kom dit så var den helt klart vad vi ville ha. Inte alls bred som jag trodde och man får plats med mycket saker i korgen vilket känns riktigt bra. Vi fick den för ett riktigt bra pris och då ingick en massa saker. Blocket is the shit. Tack mamma <3

Idag går vi dessutom in i vecka 23. Det innebär att lillen är ungefär lika stor som den här rackaren under. Så sjukt stor. Fortfarande overkligt

 

När helgen skiner

Vilken jävla helg! Äntligen lite kyla och med det så tittade solen fram. Jag tar hellre ett par minus över det här gråa blöta skiten vi haft senaste tiden. Så mycket skönare ute då.

Det är så sjukt skönt att inleda dagen med att gå på en morgonpromenad. Jag och Angelica har äntligen hittat en skön runda här i nya området som vi ska köra på helgerna och den har en massa avstick här och där så man kan variera lite. Man får mycket inspo till kommande husbygget när man ser alla andra hus. Det är verkligen allt ifrån riktigt trashiga sommarstugor till toppmoderna lyxkåkar här ute så man kan verkligen hitta lite allt möjligt att sno idéer ifrån.

I övrigt i helgen så har vi lyckats få vår bil påbackad, mannen som gjorde det stod kvar så allt löste sig bra men drygt att behöva ringa och hålla på med försäkring. Hatar att göra sånt där. Men lika bra att bara fixa det på en gång så man inte skjuter upp det som jag har en tendens att göra annars.

Träning

Helgens träning har varit riktigt bra! Körde bland annat ben igår där vi totalt mosade dom så brutalt så att jag tvivlar på att dom kommer vara igång igen innan nästa helg. Vi har redan bokat upp backintervaller till lördagsmorgonen så jag hoppas det hinner lägga sig någorlunda åtminstone. Men hur som helst, tillbaka till passet, vi började med frivändningar som uppvärmning där jag som mest kastade runt några på hundra kilo innan stången lades upp i racken och bökandet började. Vikten stegrades sakta men säkert upp till 160 kg vilket kändes förvånansvärt ”enkelt” ändå. Sedan minskade vi till 100kg på stången och körde 20, 15 och 10 reps innan vi begav oss över till hacksquaten. Där supersettade vi 8-10 tunga reps med dropset i leg extensions och när vi var klara där hade jag utan tvekan varit nöjd om jag kört själv. Men sen växte en ide om utfallssteg fram och jag kan inte köra varken färre reps eller övningar än Polle om jag kör med honom så jag var tvungen att haka på. 5×20 meter sen fanns det knappt energi att ta mig upp för trappan. Då kastar Polle fram hopprepet och säger att vi kan avsluta med det. Yupp, gotta do it!

När det kommer till grispass är man glad att man inte kör ensam. Blir ju inte riktigt samma nivå då, eller hur funkar ni?